Justitie

CCR: Solicitarea avizului Consiliului Economic şi Social în cazul modificării OUG privind contractele de credit pentru consumatori-obligatorie (motivare)

CCR: Solicitarea avizului Consiliului Economic şi Social în cazul modificării OUG privind contractele de credit pentru consumatori-obligatorie (motivare)
 CCR: Solicitarea avizului Consiliului Economic şi Social în cazul modificării OUG privind contractele de credit pentru consumatori-obligatorie (motivare) - Image
CCR: Solicitarea avizului Consiliului Economic şi Social în cazul modificării OUG privind contractele de credit pentru consumatori-obligatorie (motivare)

Lipsa solicitării avizului Consiliului Economic şi Social în cazul Legii pentru completarea OUG 50/2010 privind contractele de credit pentru consumatori a dus a nesocotirea prevederilor constituţionale, notează Curtea Constituţională a Românei (CCR) în motivarea deciziei prin care au admis sesizarea cu privire la proiectul de act normativ.

Pe 13 martie, CCR a admis sesizarea PNL şi USR asupra proiectului referitor la Legea pentru completarea OUG 50/2010 privind contractele de credit pentru consumatori.

Potrivit motivării, Curtea constată că obiecţia de neconstituţionalitate este întemeiată, deoarece din consultarea fişei legislative a legii criticate rezultă că avizul acestei autorităţi nu a fost solicitat.

Astfel, arată judecătorii constituţionali, potrivit art.1 alin.(5) din Legea fundamentală, „În România, respectarea Constituţiei, a supremaţiei sale şi a legilor este obligatorie”. Or, dispoziţiile articolului 2 alineatul (2) litera e) din Legea 248/2013 prevăd obligaţia iniţiatorilor de proiecte sau propuneri legislative de a solicita avizul Consiliul Economic şi Social în cazul în care reglementările preconizate vizează domeniile de specialitate ale Consiliului.

„În acest sens, se observă că legea criticată vizează unul dintre aceste domenii, respectiv protecţia consumatorului, astfel cum rezultă din expunerea de motive a legii. Prin urmare, în lipsa solicitării avizului cu prilejul declanşării procedurii parlamentare de legiferare a actului normativ examinat, reiese că au fost nesocotite prevederile art.1 alin.(5) din Constituţie. Dată fiind materia de reglementare a propunerii legislative în discuţie, era obligatoriu să fi fost solicitat avizul Consiliului Economic şi Social, în sensul consultării acestuia, ca organ de specialitate consultativ al Parlamentului şi al Guvernului, neavând relevanţă dacă legiuitorul, în opera sa de legiferare, ar fi ţinut sau nu seama de conţinutul acestuia. Ignorarea principiului constituţional al obligativităţii respectării legii în cursul procedurilor parlamentare de legiferare ar plasa legiuitorul pe o poziţie privilegiată, interzisă de principiul constituţional al egalităţii, consacrat de art.16 alin.(2) din Legea fundamentală, potrivit căruia ‘Nimeni nu este mai presus de lege'”, se precizează în document. AGERPRES/(AS – autor: Mihai Stoica, editor: Mihai Simionescu, editor online: Irina Giurgiu)

US24 NEWS
Dan

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *